Listing 1 - 9 of 9
Sort by

Book
Schepen onder stoom : de geboorte van het stoomschip
Author:
ISBN: 9022819043 Year: 1972 Publisher: Bussum : De Boer,

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract


Book
750 jaar havenkranen in Antwerpen
Authors: --- --- ---
ISBN: 9789085866664 Year: 2014 Publisher: Place of publication unknown BAI

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract


Multi
Made in Belgium by Boelwerf
Authors: --- --- --- --- --- et al.
ISBN: 9789463965583 Year: 2019 Publisher: Temse Antwerpen-Beveren OP SToAPEL Rijksarchief

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Vijfentwintig jaar na de teloorgang van Boelwerf Temse presenteerde erfgoedvereniging Op Stoapel vzw het boek Made in Belgium by Boelwerf. Dit overzichtswerk legt de focus op het eindproduct van 165 jaar scheepsbouwactiviteit in Temse. De ruggengraat is een bouwlijst met alle schepen en watergebonden constructies en hun belangrijkste kenmerken. Het boek is rijkelijk geïllustreerd met zorgvuldig gekozen foto’s uit de archieven van Op Stoapel, het Rijksarchief te Antwerpen-Beveren en de gemeente Temse. Leuke weetjes en historische info vervolledigen deze unieke publicatie.


Book
Ingenieurs en hun erfgoed : een educatieve verkenningstocht naar de technische relicten van Belgische ingenieurs
Authors: --- --- ---
ISBN: 9789077694008 Year: 2009 Publisher: Leuven Stichting Industrieel en Wetenschappelijk Erfgoed

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

De rijk geïllustreerde publicatie geeft een steekproef van nog bestaand industrieel en technisch erfgoed en verwijst naar de beroepsgroep die mee aan de oorsprong stond van het verwezenlijken ervan, namelijk de ingenieurs. Door de rol van de ingenieurs te beklemtonen, wil men deze belangrijke beroepsdoelgroep sensibiliseren voor het behoud van hun erfgoed. Tegelijk heeft het boek ook een didactisch doel naar jongeren toe. SIWE wil immers tonen dat een technisch proces ook een culturele zijde kan hebben onder het motto ‘Industrie wordt Cultuur’. Uit de geschiedenis van België werden vijfentwintig ingenieurs geselecteerd, met daarnaast hun verwezenlijkingen hier te lande en het buitenland. Telkens wordt een beknopte biografie van een bepaald ingenieur geconfronteerd met een al dan niet beschermd relict (bv. Vifquain en de hangbrug te Kruibeke). Daarnaast bevat het boek een inleidend artikel over de rol van de ingenieurs in de industriële revolutie en een uitgebreide bibliografie. De belangstelling van de nieuwe doelgroep (ingenieurs) kan de werking krijgen van een katalysator zodat ook andere beroepsgroepen zich aangesproken voelen.

Keywords

Industrial economics --- Engineering sciences. Technology --- engineers --- designs [concepts] --- History of Belgium and Luxembourg --- Engineers --- History. --- Belpaire, Alfred Jules --- Bossart, Karel --- Boulvin, Jules --- Chaudron, Joseph --- Ridder, Gustaaf de --- Dollo, Louis --- Empain, Edouard --- Faure, Hendrik --- Flamme, Jan-Baptiste --- Fourcault, Emile --- Greiner, Adolphe --- Greisch, René --- Jourdain, Louis --- Lipski, Abraham --- Magnel, Gustave --- Masui, Jan-Baptiste --- Mourlon, Charles --- Royers, Gustave --- Seyrig, Théophile --- Simonart, Paul --- Simons, Pierre --- Stevin, Simon, --- Bogaert, Clément van --- Vierendeel, Arthur --- Vifquain, Jean-Baptiste --- Walschaerts, Egide --- Academic collection --- 62 <09> --- 929 <493> --- 378.4 <493 KUL> --- Engineering personnel --- Inventors --- History --- Engineering. Technology in general--Geschiedenis van ... --- Biografie. Genealogie. Heraldiek--België --- Universiteiten: Katholieke Universiteit Leuven--KUL --- 378.4 <493 KUL> Universiteiten: Katholieke Universiteit Leuven--KUL --- 929 <493> Biografie. Genealogie. Heraldiek--België --- designs [artistic concepts] --- Belpaire, Alfred Jules. --- Bossart, Karel. --- Boulvin, Jules, --- Chaudron, Joseph. --- Ridder, Gustaaf de. --- Dollo, Louis. --- Empain, Edouard. --- Faure, Hendrik. --- Flamme, Jan-Baptiste. --- Fourcault, Emile. --- Greiner, Adolphe. --- Greisch, René. --- Jourdain, Louis. --- Lipski, Abraham. --- Magnel, Gustave, --- Masui, Jan-Baptiste. --- Mourlon, Charles. --- Royers, Gustave. --- Seyrig, Théophile. --- Simonart, Paul. --- Simons, Pierre. --- Bogaert, Clément van. --- Vierendeel, Arthur, --- Vifquain, Jean-Baptiste, --- Walschaerts, Egide. --- Walschaerts, Egide., --- Engineering. Technology in general--Geschiedenis van .. --- Engineering. Technology in general--Geschiedenis van . --- Engineering. Technology in general--Geschiedenis van --- Civil engineering. Building industry --- architectonics


Book
Het latrinaire gebeuren. De geschiedenis van het W.C.
Author:
ISBN: 9072931378 9789072931375 Year: 1993 Publisher: Gent Stichting Mens en Cultuur

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

De W.C., je staat er niet bij stil. Het watergespoelde toilet is immers een vaste waarde geworden van het westerse comfort. Nog niet zo lang geleden was het wel even anders en wie vaak en ver op reis gaat wordt dikwijls geconfronteerd met, op zijn zachtst gezegd, niet zo hygiënische toiletten. Reeds Malaparte schreef: "De graad van beschaving van de mens kan men vaststellen aan de manier waarop hij zijn gevoeg doet". Hoe men het doet, wordt in dit boek ten voeten uit geschetst. Vijf jaar speuren in bibliotheken, archieven, musea en "te velde", levert een historische studie van het kleinste kamertje op, universeel in tijd en ruimte. Van Alaska tot Zanzibar, van aap tot astronaut, wordt het latrinaire gebeuren gevolgd, ontleed en besproken. Midas Dekkers knipoogde dat van alle lichamelijke genoegens zo iets bevrijdends als de stoelgang het laagst aangeschreven staat. Na lectuur van dit boek kijkt u er wel even anders tegenaan ! (jaquette)


Book
Antwerpen tijdens het Franse keizerrijk, 1804-1814 : marine-arsenaal, metropool en vestingstad
Authors: --- --- --- --- --- et al.
ISBN: 9080033014 Year: 1989 Publisher: Antwerpen Simon Stevinstichting

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Te gelijker tijd wordt een gelijknamige tentoonstelling " Antwerpen tijdens het Franse Keizerrijk .. " in de KB-Toren te Antwerpen gehouden (van 4 augustus t/m 30 september 1989).


Periodical
Monumenten, landschappen & archeologie
Author:
ISSN: 07704984 07704948 Year: 1981 Publisher: Gent

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract


Book
Haven in de branding : de economische ontwikkeling van de Antwerpse haven vanaf 1900.
Author:
ISBN: 9789058677020 9058677028 Year: 2008 Volume: 34 Publisher: Leuven : Universitaire pers Leuven,

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

De haven van Antwerpen telt vandaag de dag 65.000 voltijdse banen en genereert bijna 3% van het bruto binnenlands product. Over de manier waarop dit economische complex tot stand kwam, is maar weinig bekend - behalve dat er sinds 150 jaar een bijna explosieve groei moet hebben plaatsgevonden.Haven in de branding analyseert voor het eerst het tijdspad,de oorzaken en gevolgen van deze groei op basis van de goederen-stromen en de toegevoegde-waardecreatie. Zo wordt de waarde van de Antwerpse staaltrafiek verduidelijkt, net als de impact van de tonnage balans, de mythe van de 'spoorweghaven Antwer

Keywords

Vervoer, havens 656.615 --- Economische ontwikkeling 330.35 --- 445 Havens --- BPB9999 --- Harbors --- Shipping --- History --- Ports --- Anvers (Belgique) --- Antwerp (Belgium) --- Conditions économiques --- Economic conditions --- History of Antwerp --- economische geschiedenis --- Transport. Traffic --- Sea transport. Seaports --- zeehavens --- anno 2000-2009 --- anno 1900-1999 --- Economic aspects --- Aspect économique --- Histoire --- Marine shipping --- Marine transportation --- Maritime shipping --- Ocean --- Ocean traffic --- Ocean transportation --- Sea transportation --- Shipping industry --- Water transportation --- Communication and traffic --- Marine service --- Transportation --- Merchant marine --- Harbours --- Seaports --- Channels (Hydraulic engineering) --- Hydraulic structures --- Terminals (Transportation) --- Anṿerśah (Belgium) --- Anṭṿerpen (Belgium) --- Antwerpen (Belgium) --- Antuerpia (Belgium) --- Anvers (Belgium) --- Anversa (Belgium) --- Antwerpia (Belgium) --- Anwerpia (Belgium) --- Andowerpia (Belgium) --- Amberes (Belgium) --- Antverpia (Belgium) --- Ambivaritum (Belgium) --- Anderpus (Belgium) --- Andevorpum (Belgium) --- Andoverpis (Belgium) --- Andoverpum (Belgium) --- Antwerpha (Belgium) --- Antwerpium (Belgium) --- Antwerpo (Belgium) --- Antwerpum (Belgium) --- Handoverpia (Belgium) --- Andwerpa (Belgium) --- Antverpis (Belgium) --- Antverpo (Belgium) --- Antverpum (Belgium) --- Port d'Anvers --- History. --- Anchorages (Harbors) --- אנטווערפען


Book
Getemde rivieren : hoe het middeleeuwse Gent Schelde en Leie bedwong
Author:
ISBN: 9789048641550 9048641551 Year: 2021 Publisher: Brugge Die Keure

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Dit boek is een aangepaste versie van een doctoraatsstudie, een interdisciplinair, historisch geografisch onderzoek naar de oorsprong van de waterlopen in het middeleeuwse stad Gent. De evolutie van het landschap van Gent is gecompliceerder dan algemeen is aangenomen. Talrijke aanwijzingen op historische kaarten en toponiemen laten een complexe topografie vermoeden. De stad Gent ontstond in het rivierlandschap aan de samenvloeiing van Leie en Schelde en nabij een Tertiaire getuigenheuvel, de Blandijnberg. De oudste portus aan de Schelde werd gebouwd op een Quartaire dekzandrug. De dateringen (OSL) van twee profielen in de Zandberg in het historische centrum tonen een Laat-Glaciale ouderdom aan. De resultaten helpen om een reconstructie te maken van de microtopografie en de Quartairgeologische kaart te hertekenen. In de 12de en 13de eeuw werd een complex en multifunctioneel systeem uitgebouwd van veertien stuwen, drie dammen en verschillende dijken. Dankzij deze waterbouwkundige werken konden de inwoners van Gent de natuurlijke waterlopen en het waterpeil controleren. Een van de belangrijkste ingrepen omvatte de bouw van de Rode Torenstuw samen met de Steendam, het rechttrekken van de Leie (Novele Lis) en de aanleg van verschillende dijken. Een ander belangrijk project had betrekking op de stuw aan de Braamgaten, die de Schelde controleerde, samen met de Brabantdam en de stadswatermolen. Het megaproject op waterbouwkundig vlak was het graven van het kanaal de Lieve. In de voorbije decennia is watererfgoed in steden opnieuw belangrijk, prominent zichtbaar en toegankelijk geworden. Deze studie kan dienen bij de herwaardering en het hergebruik van de waterlopen in Gent en bij het opnieuw openleggen van gedempte waterlopen of het toegankelijk maken van de oevers.

Listing 1 - 9 of 9
Sort by